
Förra veckan medverkade vd Malin Collin tillsammans med Rostock hamn och Stena Line vid ett möte i Parlamentet i Berlin för att lyfta fram vikten av järnvägsfärjeförbindelsen Trelleborg–Rostock, som är en kritisk del av Europas infrastruktur.
För oss är denna korridor mer än bara en transportlänk.
✔ Den stärker leveranskedjor i tider av osäkerhet
✔ Den är optimal för tung och volymkrävande last
✔ Den ingår i EU-initiativet Blue Supply Chains, som främjar grönare logistiklösningar
✔ Stena Lines två järnvägsfärjor håller godset i rörelse mellan Sverige och Tyskland med cirka 40 avgångar i veckan
För att vi ska fortsätta vara konkurrenskraftiga krävs modern och effektiv infrastruktur – på båda sidor av Östersjön.
Därför välkomnar vi att den svenska regeringen har lyft frågan på högsta nivå och gett Trafikverket i uppdrag att utreda järnvägsfärjornas framtid, både ur ett försörjnings-, beredskaps- och försvarsperspektiv. Som Sveriges enda hamn med reguljär järnvägsfärjetrafik är vi en unik nod för handel, försörjningsberedskap och ett robust samhälle.
Vårt uppdrag handlar inte bara om att möta dagens ökade godsflöden – utan om att bygga den kapacitet och motståndskraft som behövs för framtiden.
På bilden fr v: Jens A. Scharner, Rostock hamn, Katrin Verner, Stena Line, Malin Collin, Trelleborgs Hamn, Mikko Juelich, Stena Line och Dr. Gernot Tesch, Rostock hamn