Information till passagerare med särskilda behov

Om du har behov av assistans så hjälper vi dig i hamnen i enlighet med EU-förordning 1177/2010 för att du ska kunna resa med våra rederikunder TT-Line, Stena Line och Unity Line. 

(Läs mer Kvalitetsnormer för passagerarassistans)

Var vänlig och ta del av deras information via länkarna nedan.

I korthet fungerar det så här:

Utan bil
Kontakta respektive rederi i god tid före avresan för att ta del av deras regler och instruktioner.

Bege dig till rederiets ”Meeting point” som ligger vid incheckningen i terminalbyggnaden på Hamngatan 9, Trelleborg. Därifrån eskorterar rederiets personal dig vid behov till bussen. Busschauffören hjälper dig ombord på bussen som är rullstolsanpassad. Vid ankomst till fartyget hjälper busschauffören dig av bussen och säkerställer att rederiets personal därefter tar över assistans och information. Kontakta rederiets personal när du kommer ombord för att informera dig om vad som gäller när du ska lämna fartyget.

Med bil
Kontakta respektive rederis bilincheckning i god tid före avresan för att ta del av deras regler och instruktioner.

För dig som ska resa med TT-Line till Travemünde, Rostock eller Swinoujscie

https://www.ttline.com/sv/passagerare

https://www.ttline.com/sv/passagerare/praktiskt/bra-att-veta-innan-avresa/speciella-behov

För dig som ska resa med Stena Line till Rostock 

http://www.stenaline.se

http://www.stenaline.se/fragor-och-svar/Infor-resan/sarskilda-behov

För dig som ska resa med Unity Line till Swinoujscie

http://www.unityline.se/

http://www.unityline.se/sida/information-till-passagerare/villkor-och-regler