Trelleborgs Hamn har anor från 1500-talet, men det är först i mitten av 1800-talet som man börjar diskutera uppförandet av en hamnanläggning. År 1861 bildades Hamnbyggnadsaktiebolaget i Trelleborg och år 1865 var den första hamnanläggningen klar. Första fartyg att angöra var Frans Malmros MS NJORD.
Mer historia finns att hitta på Trelleborgs Sjöfartsmuseums hemsida, klicka här.
Här följer intressanta höjdpunkter som påverkat hamnens historia.
Historiska årtal för Trelleborgs Hamn
1366 | Första gången Trelleborgs hamn nämns då några borgare sökt nödhamn under kung Valdemar Atterdags krig med hansestäderna |
1619 | Trelleborgs stadsrättigheter drogs in av danske kungen |
1843 | Trelleborg blev köping men siktade på att bli stad |
1860 | Greve Corfitz Beck-Friis på Börringekloster blev intresserad av att anlägga en riktig hamn i Trelleborg |
1861 | Hamnbyggnadsaktiebolaget i Trelleborg bildades |
1862 | Bolagsordning fastställd av Kungl. Majt. 25 mars i blivande hamnbyggnaden |
1862 | 20 september betalade grosshandlare Frans Malmros första hamnavgiften 6 riksdaler och 91 öre |
1865 | Inkomna hamnavgifter under året 1.615 riksdaler |
1866 | Inkomna hamnavgifter hade ökat till 6.131 riksdaler |
1867 | Trelleborg blev stad och stadsfullmäktiges första ärende gällde stadens övertagande av hamnen som kunde arta sig till en god affär |
1869 | Hamnen övergick till staden i januari och fick en egen hamndirektion i januari |
1873 | Staden begärde statsanslag för att fördjupa inseglingsrännan till 4,8 m |
1891 | Ångaren Freja gjorde en provtur mellan Trelleborg och Sassnitz |
1897 | Kontinentlinjen Trelleborg-Sassnitz startades i maj |
1909 | Statens Järnvägar beslutade starta tågfärjetrafik med kontinenten och valet av hamn på svenska sidan föll på Trelleborg och 6 juli invigdes Kungsleden |
1918 | Första världskriget var slut (utbröt 1914) |
1921 | En hamnplanetävlan utlystes där deltagare från hela världen var med |
1928 | Nyhamnen färdigställd med första lastkranarna till en kostnad av 1.718.000 kronor |
1930 | Fyrskeppet byttes ut mot en fast kassunfyr i inseglingsrännan som står K-märkt kvar än idag, knappt 15 m över medelvattennivån |
1938 | Västligaste delen av Nyhamnen färdigställd för 903.000 kronor |
1945 | Andra världskriget var slut (utbröt 1939) och överlevande från koncentrationslägren kom med färjor som Röda Korset hyrt |
1955 | Svensk premiär för import av VW Folkabubblan – 41 st i första leveransen |
1957 | General Motors byggnad för bilimport stod klar till en byggkostnad av 3,4 miljoner kronor |
1959 | Trelleborgs hamn fick sin oljebrygga till en kostnad av 600.000 kronor och tågfärjan Trelleborg levererades åt SJ |
1962 | TT-linjen startades och överförde 444 lastbilar första året |
1963 | Styckegodsmagasin i Nyhamnen färdigställdes för 1,1 miljoner kronor |
1972 | Skeppades 2,5 miljoner ton styckegods |
1973 | RoPax-fartyget Götaland levererades till Trelleborgs Hamn för SJ |
1989 | När Berlin-muren fallit efter 9 november började östtyskarna resa till Trelleborg med färjorna som de sett avgå under 40 år utan att kunna följa med |
1995 | Övergång från vänster- till högertrafik i Trelleborgs Hamn, RoPax-fartygen Nils Dacke och Robin Hood levererades till Trelleborg för TT-Line |
2005 | Sedan 31 oktober 2005 äger THAB 100 % av hela hamnanläggningen med tillhörande fastigheter. |
2007 | Direktlinje med Unity Line mellan Trelleborg och Swinoujscie, ingen trafik på sträckningen sedan 1945 |
2012 | 150-årsjubileum för Trelleborgs Hamn |
2013 | Nya hamnen invigdes med muddrad innerhamn och förlängda pirarmar på 3 km samtidigt som muddermassorna bildar nytt land söder om Trelleborg |
2014 | TT-Line startar sin Polentrafik till Swinoujscie. |
2014 | Dagvattenrening för en tredjedel av Trelleborgs stad invigdes samtidigt som vindkraftverk installerades för elförsörjningen. Färjeläge 10 samt ny kombiterminal invigdes 14 oktober. |
2015 | Invigning av Centralstationen och Pågatågens ankomst i Trelleborg 12 december |
2016 | Vann ”Årets pris för Hållbar samhällsbyggnad” för Centralstationen. |
2017 | Den 19 juli togs det första kryssningsfartyget (M/S Artania) emot i Trelleborgs Hamn. |
2017 | Invigning av landström den 23 oktober då Stena Line anslöt de två fartygen M/S Skåne och M/S Mecklenburg-Vorpommern till elnätet vid landuppehåll. |
2018 | M/S Peter Pan förlängdes med 30 meter, nu 220 meter lång |
2018 | Nya check-in öppnades den 9 juni |
2018 | Unity Line utökar med ytterligare ett fartyg, M/S Copernicus |
2018 | Direktlinje med TT-Line mellan Trelleborg och Klaipeda |
2020 | TT-Line utökar med ytterligare ett fartyg, M/S Marco Polo |
2020 | Stena Line stänger ner linjen Trelleborg-Sassnitz i april som har funnits sedan 1909 |
2022 | Invigning 5 april av fyra nya färjelägen (11-14) tillsammans med infrastrukturminister Tomas Eneroth |
2022 | TT-Line utökar med ett nytt 230 m långt Green Ship, M/S Nils Holgersson den 20 april |
2023 | TT-Line utökar med ett nytt 230 m långt Green Ship, M/S Peter Pan den 31 januari |
2023 | Ny kund FRS Baltic startar linjen Trelleborg-Sassnitz (Kungslinjen) med snabbkatamaranen Skane Jet den 3 april |
2023 | Invigning 24 augusti av hamnens nya kontor och servicebyggnad Waterfront |