Trelleborgs Hamn – en strategisk port till kontinenten

Aktuellt reportage med vd Malin Collin på DI.se som handlar om hamnens potential för ett utökat tjänsteutbud, men även om järnvägstrafiken mellan Trelleborg-Rostock som är viktig för Sveriges robusthet samt om Trelleborgs Hamns arbete för att öka den intermodala trafiken så att mer gods ska kunna flyttas över från väg till järnväg. Läs här:

Sveriges försörjning är till stor del beroende av sjöfarten. Närmare 90 procent av landets import och export går via hamnarna och Trelleborgs Hamn är en av de viktigaste noderna. Här passerar omkring tio procent av all svensk utrikeshandel – en volym som enligt Malin Collin, vd, ständigt växer.

– Vi har ett unikt läge där järnväg, sjö och väg möts och för att möta utvecklingen har hamnen både byggts ut och utvecklat nya arbetssätt, säger hon.

Trelleborgs Hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn, där lastbilar, trailers och järnvägsvagnar varje dag rullar ombord på färjorna och vidare ut i Europa. Här möts väg, järnväg och sjötrafik i ett ständigt flöde av varor – från industrins råmaterial till mat på butikshyllorna – och enligt vd Malin Collin gör detta platsen till en pulserande knutpunkt för handeln i norra Europa.

– Vi hanterar omkring tio procent av Sveriges import och export, och våra många dagliga avgångar till Tyskland, Polen och Litauen gör oss till en självklar länk mellan Skandinavien och kontinenten, säger hon.

Möter framtida behov

För att möta de ständigt växande godsvolymerna och de allt högre kraven på hållbarhet och robusthet har hamnen genomfört omfattande investeringar i nya ytor, förbättrad infrastruktur och moderna logistiklösningar. Collin berättar att syftet är att framtidssäkra verksamheten genom att både stärka kapaciteten och bredda erbjudandet.

– Vi ser hela tiden över hur vi kan utöka tjänsteutbudet för att möta våra kunders behov. Vårt mål är att hela tiden ligga steget före, både vad gäller volym och kvalitet, säger hon och lyfter fram överflytten från väg till järnväg som en av de viktigaste satsningarna. Den intermodala trafiken minskar utsläpp, avlastar vägnätet och gör det möjligt att hantera de ökande godsflödena trots bristen på lastbilschaufförer. 

– Trelleborgs Hamn arbetar målmedvetet just för att främja hållbara transporter och här finns redan förutsättningarna eftersom järnvägen går ända ner till kaj. När fler företag väljer järnväg i kombination med färja bidrar vi på så sätt till att nå klimatmålen och skapa effektivare logistikflöden.

Ett långsiktigt uppdrag

Samtidigt som hamnen är en kommersiell motor för södra Sverige har den också en nationell betydelse. Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att utreda järnvägsfärjornas framtid – en fråga som Malin Collin förklarar rör både försörjningsberedskap och försvar.

– Att regeringen lyfter frågan på högsta nivå belyser den viktiga roll vi spelar i detta. Som Sveriges enda hamn med reguljär järnvägsfärjetrafik är vi en unik länk i både handel och samhällsberedskap och vårt uppdrag handlar därför inte bara om att hantera de växande godsflödena här och nu, utan också om att skapa den robusthet som krävs för framtiden. Trelleborg är porten till kontinenten, och med kapaciteten, viljan och läget är vi redo att vara en garant för att Sverige ska klara både vardag och kris, avslutar hon.