
Trelleborgs Hamn har en aktivitet i EU-projektet ”Green FIT” med syfte att förbättra hanteringen av intermodala tåg och avlasta vägnätet genom att flytta över mer gods från väg till järnväg. I maj 2025 slutfördes arbetet med förlängning och ombyggnation av backspåret till den intermodala terminalen.
Tack vare investeringen så har vissa begränsningar i hamnområdet eliminerats och de intermodala tågen behöver inte längre delas upp i två delar. Detta innebär i praktiken att vi nu kan växla in heltåg och att tåghanteringen har optimerats samt möjlighet att öka andelen intermodal trafik.
Intermodal trafik betyder att man kombinerar minst två av trafikslagen järnväg, sjö och väg i en sömlös transportkedja. Det är det mest miljömässiga sättet att få fram sitt gods på och är dessutom en effektiv fraktlösning då det minimerar hanteringen av godset vid omlastning, vilket sparar tid.
Trelleborgs Hamn, med ambitionen att vara Europas mest hållbara RoRo-hamn, har arbetat för att en större andel trailers och containers ska välja järnvägen till och från Trelleborg, ett arbete som haft en fantastisk utveckling de senaste åren. År 2024 var ökningen 17 % jämfört med föregående år, vilket innebär att fler än 46 000 trailers har färdats till eller från Trelleborgs Hamn på järnväg. Hamnens unika logistiska läge och möjligheten att kombinera transportslagen sjö, järnväg och väg är en framgångsfaktor.
The “Green FIT 2025” project includes works implemented during 2021-2024. The port builds two new large berths for next-generation Ro-Pax vessels and installs shore-side electricity connections. Also, it secures supply of clean energy for ships, port operations (and city hydrogen production) by installing two wind turbines. At the new berths, two wastewater reception facilities are deployed. A port wastewater treatment plant is constructed to allow for management of ship waste in an environmentally friendly manner. The port rail connections are reconstructed in a new layout, to ensure a faster handling of intermodal trains.