
Idag anordnade Trelleborgs Hamn en slutkonferens kring ett av våra EU-projekt, Green FIT 2025, ”Clean and Efficient Multimodal Hub in the Port of Trelleborg”, som har sträckt sig från januari 2021 till september 2025.
Följande aktiviteter har utförts i Trelleborgs Hamn:
- Byggandet av färjeläge 11 och 12 ─ två nya 250 meter långa färjelägen för framtidens RoRo-trafik, inklusive tre ramper och åtta hektar uppställningsytor.
- Två st 120 meter höga vindkraftverk för bl a hamnens energibehov (elanslutning av fartyg).
- Reningsverk för mottagning av fartygens spillvatten.
- Spårförlängning av den intermodala terminalen för att kunna öka den intermodala trafiken i direkt anslutning till evakueringsvägen.
Den nya infrastrukturen ger Trelleborgs Hamn stora fördelar för att vara en modern och hållbar hamn, tack vare Green FIT-projektet.
Projektet är bidragsfinansierat via EU-kommissionens fond för ett sammanlänkat Europa, Connecting Europe Facility (CEF).
Representanter från CEF-sekretariatet, Trafikverket Syd, Wilhelm Borchert GmbH, Trelleborgs kommun, Trelleborgs Energi, TT-Line samt Trelleborgs Hamn deltog i mötet. Landlord Ulf Sonesson guidade därefter mötesdeltagarna på en bussvisning för att titta närmare på de olika investeringarna i hamnen.
The “Green FIT 2025” project includes works implemented during 2021-2024. The port builds two new large berths for next-generation Ro-Pax vessels and installs shore-side electricity connections. Also, it secures supply of clean energy for ships, port operations (and city hydrogen production) by installing two wind turbines. At the new berths, two wastewater reception facilities are deployed. A port wastewater treatment plant is constructed to allow for management of ship waste in an environmentally friendly manner. The port rail connections are reconstructed in a new layout, to ensure a faster handling of intermodal trains.