Trelleborg är inte bara Östersjöns största järnvägshamn och Skandinaviens största ro/ro- hamn – det är också en viktig hamn sett ur EU-perspektiv. Gemenskapen pekar ut Trelleborg som en av Sveriges fem viktigaste hamnar i sin omfattande planering för hur transportnätet i Europa ska förbättras.
– Det är positivt att vi fått ännu ett erkännande av Trelleborgs hamn som varande en viktig hamn, inte bara för Sverige utan för EU och handeln länderna emellan, säger kommunstyrelsens ordförande Ulf Bingsgård.
– Det stärker oss i vårt arbete med att göra hamnen ännu bättre, effektivare samt stärker ambitionen i att skapa Östersjöns klimatsmartaste hamn.
Det var på onsdagen som EU-kommissionen antog ett förslag om att förvandla dagens lapptäcke av vägar, järnvägar, flygplatser och kanaler till ett enhetligt transportnät som fått namnet TEN-T. Det betyder att flaskhalsar kommer att tas bort, infrastruktur byggas ut och transporter över gränser ska förenklas
– Det kommer att gagna passagerare och företag i hela EU, säger kommissionen i en kommentar. De olika transportmedlen kommer att sammanlänkas på ett bättre sätt och bidra till att minska koldioxidutsläppen från transporter. På det viset kan vi nå EU:s klimatmål.
Trelleborgs hamn har sedan slutet av 1800-talet varit en viktig faktor i transportnätet i norra Europa. 1909 års invigning av Kungsleden till Sassnitz öppnade möjligheter att förflytta människor och gods med tåg från Skandinavien till det kontinentala Europa. Under kalla kriget var Trelleborg-Sassnitz DDR:s enda länk till västvärlden via reguljär färjetrafik. Idag passerar runt en femtedel av den svenska utrikeshandeln vid hamnen i Trelleborg.
Nu har också EU insett Trelleborgs betydelse och pekar ut hamnen som vital när de europeiska transporterna ska förändras, förenklas och förbättras. De öviga svenska hamnar som pekas ut är Stockholm Göteborg, Luleå och Malmö. Efter Göteborg är Trelleborg den största hamnen i landet med en omfattande trafik till tre hamnar i Tyskland och en i Polen.
– Väl fungerande transporter är grundläggande för en effektiv ekonomi, säger EU-kommissionens vice ordförande Siim Kallas som har ansvar för transportfrågor.
– Idag saknas viktiga förbindelser, det finns för närvarande sju spårvidder i Europa, bara tjugo av våra största flygplatser och 35 av våra viktigaste hamnar har direktanslutning till järnvägnätet. Utan effektiva förbindelser i Europa blir det ingen tillväxt och inget ökat välstånd.
Den nya strategin är resultatet av ett tvåårigt samråd som har som mål att år 2030 upprätta ett stomnät som utgör ryggraden för transporterna inom den inre marknaden. Stomnätet kompletteras med ett omfattande vägnät som ansluter till stomnätet på regional och nationell nivå. Detta kommer att finansieras huvudsakligen av medlemsländerna men det finns möjlighet till EU-finansiering för transport och regional utveckling. Det nya transportnätet ska bidra till säkrare transporter och mindre trafikstörningar samt snabbare och smidigare resor.
Sammanlagt har 31.7 miljarder euro, ungefär 290 svenska miljoner, avsatts för att sammanlänka Europa. Avsikten är att EU-pengarna ska föranleda nationerna att investera ytterligare. EU räknar med att varje miljon euro som satsas på EU-nivå ska generera fem miljoner euro från medlemsländernas regeringar och 20 miljoner euro från den privata sektorn.
I Trelleborgs hamn är man självfallet mycket glada över beskedet från Bryssel.
– Mycket glädjande, konstaterar VD Tommy Halén. Vi har kämpat hårt för att komma upp på listan över EU:s viktigaste hamnar.
Ulf Bingsgård är också han väldigt nöjd med signalerna från Bryssel;
– Jag hoppas att detta i framtiden också kommer att underlätta i vårt ständiga arbete med att få god infrastruktur till hamnen, bland annat vår kommande ringled/förbifart.
Ingrid Wall