Intermodal trafik, dvs kombination av trafikslagen järnväg, sjö och väg, är det mest miljömässiga sättet att få fram sitt gods på. Trelleborgs Hamn har arbetat för att en större andel trailers och containers ska välja tåget till och från Trelleborg, ett arbete som haft en mycket stark positiv utveckling de senaste åren. Nu har en ny Konecranes reachstacker levererats och tagits i bruk i Trelleborgs Hamn. Reachstackern, som används vid lyft av kombienheter från/till järnvägsvagnar och lastbilar på den intermodala terminalen, ska öka produktiviteten och effektivisera hanteringen ytterligare.
Trelleborgs Hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn för rullande trafik och den största järnvägshamnen i Östersjön. Idag används två reachstackers för att tillhandahålla snabba, pålitliga och miljöeffektiva intermodala tjänster mellan fartyg, lastbil och järnväg. Med en hög utnyttjandegrad slits truckarna så småningom ut och måste bytas ut.
− Den intermodala trafiken har vuxit kraftigt de senaste åren, så det är viktigt för oss att behålla vår position som ett ledande intermodalt nav. Vi har varit mycket nöjda med Konecranes maskiner, så vi är övertygade om att vår nya reachstacker som vi har investerat i kommer att hjälpa oss att fortsätta att förse våra kunder med en kvalitativ och hållbar produktivitet, säger Thomas Ter-Borch, Produktionschef, Trelleborgs Hamn.
− Ingen utrustning varar för evigt, men Konecranes reachstackers är extremt hållbara, även under tuffa driftsförhållanden, säger Daniel Sjöstrand, Sales Support Manager, Lift Trucks, Konecranes. Vi har arbetat med Trelleborgs Hamn i många år, och den lokala återförsäljaren N.C. Nielsen har alltid varit en viktig del av relationen. Det faktum att Trelleborgs Hamn återigen valde Konecranes visar styrkan i vårt långvariga samarbete.
Den nya reachstackern är en Konecranes SMV 4538 CCX4, en robust lyftmaskin som kan stapla 45 ton i första raden. Som ett led i att vara Östersjöns klimatsmartaste hamn har faktorer så som krav på emissioner varit viktiga. Reachstackern drivs med HVO100 och uppfyller emissionskraven för en EU Steg V-motor.