Trelleborgs Hamn har tillsammans med partnerhamnen i Rostock utvecklat ett transportkoncept som innebär en bättre, kortare och mer tillförlitlig transportmöjlighet mellan Kina och de skandinaviska länderna. Den 7 april anlände det första containerfartyget Rostocks hamn på nya ”sidenvägen” järnväg – sjö.
Totalt ankom 49 containers med slutdestination Tyskland, Italien och Sverige. Transporten startade i kinesiska Xian och fortsatte sin väg via Kazakstan, Ryssland, Vitryssland, Litauen till den ryska hamnen Kaliningrad. Där lossades tåget och lastades om till den korta Östersjö containerpendeln i Mann Lines regi.
Idag den 8 april ankom de svenska enheterna till Trelleborgs Hamn och når sina mottagare idag.
Med detta transportupplägg kapas transittiden ytterligare gentemot dagens övriga alternativ för landtransporter från Kina.
Hamnarna i Rostock och Trelleborg har tillsammans arbetat för att få igång en linje som är attraktiv för den skandinaviska marknaden. Stena Line och TT-Line trafikerar Trelleborg–Rostock med regelbundna och dagliga avgångar vilket möjliggör en effektiv, snabb och tillförlitlig transport till de skandinaviska kunderna.
Redan i kommande vecka väntas nästa containerpendel ankomma Rostocks hamn.
För vidare information kontakta Torgny Nilsson +46 709 36 97 09
Bild – Sven Reissig från DB Schenker övervakar ankomsten av företagets första enheter via den nya vägen