Flyktingmottagning i Trelleborgs Hamn

Trelleborgs hamns Trafik och Säkerhets chef Jim Leveau har initierat ett samarbete för att upprätta en rutin för flyktingmottagandet. Rutinen har tagits fram i samverkan med våra kunder rederierna Stena Line, TT-Line, Unity Line, Migrationsverket samt polis. Planen togs fram för att i möjligaste mån göra ankomsten för flyktingar som kommer till Trelleborgs hamn så lugnt, humant och smidigt som möjligt.

Befälhavarna skickar e-post till ett flertal mottagare i Sverige direkt efter avgången från Tyskland med uppgifter om exakta antalet flyktingar ombord. Trelleborgs hamn fungerar sedan som samordningsansvariga på svenska sidan vid respektive ankomst. Migrationsverket är de som har huvudansvaret och begär sedan vid behov assistans av polis. Polisen har i sin tur begärt assistans av kustbevakningen vid några tillfälle. Sjöräddningssällskapet SSRS lades också i beredskap med 2 båtar på begäran av räddningstjänst chefen för ev utryckning i Trelleborgs hamn. Det var med anledning av ryktet att någon ankommande flykting ”kan få för sig att hoppa överbord i eller nära hamnen”.

Vid färjornas ankomst i Trelleborgs hamn kör bussar från Migrationsverket ombord och flyktingarna får kliva ombord på bussarna ombord på färjan. Flyktingarna körs sedan vidare till Migrationsverkets ankomstcenter, där de registreras som asylsökande, får mat och sovplats. Att ta emot flyktingarna på detta sätt innebär att mottagandet sker både säkert och professionellt. Vid ankomsten av den första färjan med flyktingar så blev det en del förvirring vid ankomsten till terminalen. Man undviker på detta sätt att flyktingarna lockas att åka till andra destinationer eller förvirrar sig ut i Trelleborg. Flyktingarna som kommer med färjan är betalande passagerare och Trelleborgs hamn ser dem generellt som vanliga resenärer. Sedan den 10/9 och fram till och med den 4/10 har mer än 16 000 flyktingar kommit in i Sverige via Trelleborgs hamn….
och än sinar inte strömmen.