Fartygens luftutsläpp har minskat rejält de senaste fem åren

Färjorna i Trelleborgs Hamn blir för många lite som ”gamla bekanta”. Man känner igen dem och åker med dem ibland när det är dags att ta sig ner till kontinenten. När de flesta av färjorna är desamma ligger det kanske nära till hands att tänka att det inte händer så mycket ”under huven”, men faktum är att det händer massor. Det är bara det att det inte syns med blotta ögat. Vad är det då vi pratar om? Jo, luftutsläppen.

Hamnen har låtit utföra en ny undersökning som fokuserar specifikt på fartygens utsläpp där man jämfört utsläppen år 2023 med 2018, och det är väldigt positiv läsning, särskilt lokalt för Trelleborg.

Utsläppen mäts per anlöp och, trots att antalet anlöp de senaste fem åren gått upp med 3 % så har utsläppen av svaveloxider minskat med 37 %, kväveoxider 28 %, kolmonoxid 7 %, koldioxid 11 %, kolväten 10 % och slutligen partiklar med hela 26 %. Kommande krav och ökade elanslutningar gör också att den positiva trenden kommer fortsätta att bidra till minskade luftutsläpp från fartygen.

Trelleborgs Hamn ser fram emot att TT-Line kommer att konvertera fyra av sina fartyg till landström under 2025. Stena Line använder redan landström sedan flera år tillbaka vid uppehåll som varar mer än två timmar. Landström är en elektrisk strömförsörjning som tillhandahålls till fartyg när de ligger vid kaj. Det gör att fartygen kan stänga av sina hjälpmotorer och ansluta sig till det lokala elnätet, vilket avsevärt minskar såväl buller som luftutsläpp inom hamnområdet.

Emissioner vid kaj och manövrering inom hamnen per färjeanlöp 2018 och 2023