Europas mest hållbara RoRo-hamn finns i Trelleborg

Bild: Vd Jörgen Nilsson framför fundamentet till det ena vindkraftverket

Det händer massvis på miljö- och hållbarhetsfronten i Trelleborgs Hamn. Hamnen i Trelleborg är Sveriges port i söder till Europa och Skandinaviens största RoRo-hamn som hanterar en stor del av Sveriges import och export. Men hamnen utmärker sig även genom sin stora och växande produktion av grön el.

– Det är en viktig klimatsignal från Skandinaviens största RoRo-hamn, med en marknadsandel på 31 procent av allt som kommer till och från Europa. Andra hamnar kommer hit på studiebesök, och vi tar gärna emot dem. Behovet av grön el är oändligt, säger Jörgen Nilsson, vd på Trelleborgs Hamn.


Byggnation av två vindkraftverk är igång
Grundläggningsarbetet har nu påbörjats för Trelleborgs Hamns två nya vindkraftverk på den 500 meter långa handelskajen. I början av oktober 2024 planeras vindkraftverken levereras till hamnen. De beräknas stå klara till årsskiftet 2024/2025.

Vindkraftverken kommer att producera cirka 15 miljoner kWh per år. Med etableringen av egna vindkraftverk kommer hamnen vara självförsörjande på egenproducerad energi, som ska klara hamnens kommande energibehov, bland annat för elanslutning av fartyg. Trelleborgs Hamn är inte bara Skandinaviens största RoRo-hamn för rullande trafik utan har även som mål att vara Europas mest hållbara RoRo-hamn. Ambitionen är att nå nettonollutsläpp till 2040. Nyckeln till att minska hamnens utsläpp är att erbjuda rätt förutsättningar för våra kunder att minska sina utsläpp och säkra tillgång till klimatvänliga drivmedel såsom exempelvis grön vätgas samt laddinfrastruktur med grön el. Från 2030 väntas också krav på att samtliga fartyg som anlägger hamnen ska anslutas till landel, vilket kommer att innebära en betydligt högre energiförbrukning.

Vår ambition är att producera mer grön energi än vi förbrukar. Vi har redan en solcellspark på 2200 kvadratmeter och tillsammans med vindkraftverken så överträffar vi detta mål, vilket i sin tur ger oss förutsättningar att landansluta samtliga fartyg, säger Jörgen Nilsson, vd på Trelleborgs Hamn.


Nettonollutsläpp till 2040
Trelleborgs Hamn har ett ambitiöst klimatmål som innebär nettonollutsläpp 2040. Det som gör hamnens mål så ambitiöst är det faktum att, till skillnad från de flesta andra verksamheter, omfattar det inte endast hamnens egna, direkta utsläpp, utan samtliga utsläpp som genereras av hamnverksamheten. Alltså även utsläpp uppströms och nedströms från exempelvis leverantörer och kunder såsom lastbilar, färjor och personbilar.

Många undrar kanske om detta klimatmål verkligen är möjligt att nå? Men det kommer kontinuerligt ny teknik och teknologi samt nya lagkrav på att göra hela transportkedjan mer hållbar, säger Jörgen Nilsson.

Grön sjöfartskorridor skapas mellan Tyskland och Sverige
Trelleborgs Hamn, Lübeck hamn och det tyska rederiet TT-Line vill skapa en grön sjöfartskorridor mellan Lübeck-Travemünde i Tyskland och Trelleborg i Sverige, som ska vara fossilfri senast 2040. Den 13 mars 2024 skrev de fyra parterna formellt under ett Memorandum of Understanding (MoU) vid årets hamndag i Lübeck.

Överenskommelsen innebär att parterna gemensamt ska utveckla hållbara lösningar och konkreta projekt för utfasning av fossila bränslen i korridoren, för att kunna nå målet att bli en grön sjöfartskorridor senast 2040.

Som ett första projekt kommer båda hamnarna att bygga ytterligare landströmsanslutningar och rederiet TT-Line kommer att konvertera fyra av sina fartyg till landström under 2025. Därmed undviks koldioxidutsläpp när fartygen ligger i hamn.


Den intermodala järnvägstrafiken fortsätter att öka
Intermodal trafik, dvs kombination av trafikslagen järnväg, sjö och väg, är det mest miljömässiga sättet att få fram sitt gods på. Trelleborgs Hamn har arbetat för att en större andel trailers och containers ska välja tåget till och från Trelleborg, ett arbete som haft en fantastisk utveckling de senaste åren.

2023 kom 40 000 trailers på järnväg till Trelleborgs Hamn, vilket är en ökning med 12 procent jämfört med 2022. År 2033 pekar prognoserna på 150 000 enheter. För att kunna hantera detta stora antal behöver Trelleborgs Hamn bygga om den intermodala terminalen.

Vi arbetar tillsammans med Trafikverket för att nå en överenskommelse gällande ett övertagande av den gamla godsbangården till att bli en modern intermodal terminal. Det är vår gemensamma förhoppning att en sådan överenskommelse kan undertecknas kring årsskiftet 2024/2025, säger Jörgen.


Reningsverk, LNG, fossilfri fordonsflotta och grönstråk
Samtliga av hamnens arbetsfordon drivs med el eller HVO100 som är en fossilfri variant på diesel. Trelleborgs Hamn har också byggt ett eget reningsverk som tar emot och renar allt spillvatten från de fartyg som angör hamnen.

– Jag känner en stor stolthet över allt som vi åstadkommer på miljösidan. Vi har gjort enormt stora ”hårda” investeringar de senaste åren med hamnutbyggnaden, där vi bland att byggt nya större färjelägen för at kunna ta emot nästa generations fartyg. TT-Line har exempelvis investerat i två nya Green Ships som använder LNG (flytande naturgas) som drivmedel och Unity Line kommer med två nya LNG-fartyg under 2025 och 2026. När vi gör större asfalteringar så anlägger vi samtidigt planteringar med grönstråk för en trevligare upplevelse för alla som vistas i hamnen. Vi har också planer på att utöka vår solcellspark med ytterligare 6 000 kvm, säger Jörgen.