Open Transport Systems Support Growing Markets – Transport Corridors in Symbiosis with Successful Trade var temat för Trelleborgs Hamns 14:e transportkonferens som arrangerades den 14 oktober 2014 med Per Tryding, vice VD för Handelskammaren i Södra Sverige, som moderator. Cirka 150 deltagare från stora delar av Europa hade tagit sig till Trelleborg för att vara med på konferensen. Här fanns representanter för hamnar, fraktköpare, rederier, myndigheter, EU-kommissionen och transportsektorn i stort.
Före årets transportkonferens, invigdes en ny kaj i Trelleborgs hamn, kaj nr 10 och en intermodal terminal med 750 meter spår. Byggnationen av kajen och terminalen samt installationen av scrubbers på TT-Lines färja M/S Robin Hood har ingått i EU projektet MoS Green Bridge. Denna händelse var extra värdefull och historisk då det var första steget för att flytta hamnen ut mot havet vilket också framfördes av kommunstyrelsens ordförande Ulf Bingsgård. Invigningen efterföljdes av en lunch ombord på M/S Robin Hood.
Alf Svensson, förre biståndsministern och förre EU-parlamentarikern, inledde konferensen med ett anförande om sin viktiga syn på Trelleborgs hamn som han följt under många år. Han uttryckte att en av de viktigaste aspekterna för sämja mellan länder är just handeln och pekade på att 90 procent av alla varutransporter sker över vatten.
Mrs. Desiree Oen, biträdande chef i Siim Kallas EU-kabinett och vice VD för Transport i EU, som också klippte bandet vid invigningen av kaj 10, hade ett av huvudtalen på konferensen under temat Transport Systems Adapted to Future Challenges. Hon poängterade bland annat vikten av hamnarnas betydelse i det framtida transportnätet och att Trelleborg kommer att vara en viktig del i detta nätverk. Det ökande behovet av transporter förklarade hon med att internethandeln numera ingår i vår vardag och utgör en stor del av nödvändigheten av leveranser från hela världen. För att effektivisera logistiken och möta de allt större miljökraven, ställs stora krav fram till år 2030 i synnerhet för de nio utpekade transportkorridorerna, där 75 procent av handeln går via hamnarna.
Ekonomiprofessor Åke E Andersson från Jönköpings Högskola, lade fram en intressant analys över transportutvecklingen där han avslutade med att prognostisera antalet lastbilar som, oavsett ambitionerna att öka på järnväg, kommer att vara mellan 1,8 och 2 miljoner år 2030 för Trelleborg/Ystad. Han nämnde i sin presentation att den svenska exporten ökat från drygt 30 % 1993 till 50 % 2013. Han förordade även att göra en motorväg rakt genom Småland till Trelleborg för att effektivisera transporterna av ökade godsmängder genom Sverige.
Magnus Ehrenberg, VD på Ehrenberg Kommunikation GmbH, och Dr. Dominik Rozkrut, Szczecins Universitet, Statistiska enheten, Szczecin, informerade om handel mellan Tyskland, Polen och Sverige där man även kåserade över kulturella skillnader i sättet att göra affärer i våra grannländer. Den tyske ambassadören i Sverige, Michael Bock, hävdade att ännu fler affärer skulle kunna göras om man får större förståelse för varandras kulturer och även Dominik Rozkrut inföll i detta resonemang genom att berätta att en ny fakultet vid Szczecins universitet är mycket eftersökt av skandinaver.
Strax före kaffet presenterade Godstransportrådet vinnarna i Årets Lyft som tilldelades Simrishamn, Tomelilla, Ystad, Akka Frakt och Sydskånska Gymnasieföreningen.
Efter den längre pausen, som var avsedd att låta deltagarna hinna mingla och lära känna varandra, återupptogs konferensen med ett tal av Pat Cox, EU-koordinatorn för Scandinavian-Mediterranean Core Network-korridoren. På ett mycket pedagogiskt sätt informerade han om hur man skall få ihop denna gigantiska korridor som är en av nio i Europa, men som är den absolut längsta och innehåller flest deltagare. Förarbetet för korridoren har tagit sju år.
Pat Cox tryckte på vikten av att man lokalt, regionalt och nationellt bör diskutera fram infrastruktursatsningar och hans arbete med att koordinera korridoren skall ses som ett samordnande och att hemarbetet måste göras, i detta fall i Trelleborg. De viktigaste frågorna för att kunna påverka korridorens utveckling är vikten av gränshandel-trafik, identifiera och ta bort flaskhalsar samt att öka effektiviteten.
Vid den efterföljande diskussionen framförde Ajs Dam från Femern A/S de bakomliggande orsakerna till utvecklingen och tidplanen för Femern Belt-förbindelsen. Han uttryckte också sin övertygelse om att det finns tillräcklig mängd trafik för att genomföra tunneln mellan Danmark och Tyskland. Pat Cox hade redan tidigare fastslagit att de allt större transportkorridorerna ska räcka till alla men inte inkräkta på varandras.
Diskussion fördes bland annat av rederirepresentanterna Hannes Conzen, VD vid TT-Line, Hans Nilsson, tf linjechef för Tyskland vid Stena Line och Jaroslaw Kotarski, styrelseordförande i Unity Line, med flera, om de utmaningar som ligger framför dem beträffande nya IMO-regler angående 0,1 % svavel i bränslet och det var spännande att höra att rederierna har olika syn på hur man närmast kommer att hantera situationen. Den ökande trafiken och bekymret med flaskhalsen vid Hamburg som bör lösas, den nuvarande mycket höga tillförlitligheten med sjötransporter och även den automatiska vilotiden som ges chaufförerna, var ämnen som också togs upp och engagerade många. På tal om Femern Belt-förbindelsen hävdar rederierna att man först bör fylla fartygen.
Per Bondemark, Vice VD i SSAB, avslutade talarlistan genom att ge kundernas syn på trafiken över Trelleborg och även transportvägar för framtiden. Han befarar att svaveldirektivet riskerar att flytta vägen från sjö till land pga ökade kostnader för kunderna men oroas också över det dåliga underhållet på de svenska järnvägarna som han ser som ett hot mot tillförlitligheten.
Alla var överens om vikten av att tänka i transportkorridorer och för att lyckas måste de svaga länkarna – s k flaskhalsarna – elimineras. Det framfördes också genom vissa kommentarer, vikten av att nationen är med och bär kostnader för utveckling av en hamn då exempelvis en mycket liten del av transporterna som går via Trelleborg de facto stannar kvar i Trelleborg.
Tommy Halén, VD Trelleborgs Hamn AB
Bilder från senaste årliga transportkonferensen i Trelleborg, anordnad av Trelleborgs Hamn AB. Klicka på respektive bild för en större version. Fotograf Pierre Fauvelle och Trelleborgs hamn