23 år i hamnens tjänst – intervju med Jim Leveau

Säkerhetschef Jim Leveau började i Trelleborgs Hamn 1998 och är välkänd av många då han även har hållit i otaliga guidade turer i hamnen genom åren. Efter 23 år i hamnens tjänst är det nu dags för pension. Men istället för att luta sig tillbaka och ta det lugnt väntar ett spännande äventyr den 17 juni. Jim har nämligen gjort sig av med sitt hus och ska ensam segla jorden runt i en nio meter lång segelbåt på obestämd tid. Planen är att besöka 945 platser i 104 länder! Låt oss ta det från början…

Jim, vad har du för bakgrund?
– Jag är i grunden nautiker och innan Trelleborgs Hamn arbetade jag som styrman och sjökapten, bland annat på Wallenius, Gorthons och ScandLines. Jag har gjort åtta jorden runt seglingar och besökt de största hamnarna i världen.

Vad gör en säkerhetschef i Trelleborgs Hamn?
– Man upprätthåller ordentliga rutiner för lagen om hamnskydd, då hamnen är ett ISPS-område (International ship and port facility security code) sedan 2004, vilket bl a kräver övervakningskameror, stängsel och staket för att skydda sjöfarten mot yttre hot. Som säkerhetschef har jag varit ansvarig för sjötrafiken i hamnen, vilket kräver en nautisk bakgrund, men jag har även ansvarat för säkerheten och trafiken på land.

Vad är den största skillnaden om du jämför med när du började i hamnen?
– Det har blivit mycket tuffare krav från myndigheterna på senare år. Sedan har ju antalet fartygsankomster och avgångar ökat rejält.

Varför tror du att du har stannat så länge inom företaget?
– Det enkla svaret är att jag trivs förbaskat bra med det här jobbet! Alternativet hade varit att gå till sjöss igen, men det är inte alltid lätt att kombinera med barn och familj.

Har inte den långa pendlingen varit jobbig?
– Jag har 10 mil från dörr till dörr mellan Trelleborg och Påarp utanför Helsingborg, men nej, det är ganska avkopplande trots allt och jag har försökt undvika den värsta morgontrafiken.

Vad har varit roligast med ditt jobb?
– Det har varit kontakten med så många människor, både på landsidan och sjösidan, vi pratar ju ”samma språk”. Jag har även haft massvis med guidade bussturer hamnen, som mest kunde jag ha 15 guidningar per månad, och det har varit riktigt kul att träffa allt från tredjeklassare till pensionärer på 90 år. Och även båtturerna på Hamnens Dag, då vi öppnar upp hamnen för allmänheten.

Vilka är dina starkaste minnen från alla år i Trelleborgs Hamn?
– Det som har fastnat mest är den tragiska arbetsplatsolyckan när mudderverket Margrethe Fighter slog runt den 17 februari 2021. Det är den första och enda sjöolyckan med ett dödsfall som vi har haft i hamnen under mina år.
– Jag glömmer inte heller flyktingströmmen hösten 2015 och framförallt alla barn som jag bar på. Drygt 48 000 flyktingar kom till Trelleborgs Hamn under fyra månader.
– Det roligaste minnet är när kryssningsfartyget M/S Artania kom augusti 2017 på den absolut finaste och helt vindstilla sommardagen den sommaren. Det kändes mäktigt att ta emot henne med orkestern i bakgrunden.

Vad är du mest stolt över under din karriär i Trelleborgs Hamn?
– Sjövägsreglerna som finns i hamnområdet dvs hur skepparna ska anropa och bete sig.
– Jag la även grunden till den trafikföring vi har i hamnen, från incheckningen och ut mot terminal E. Det går alltid att göra bättre men vi har trots allt en begränsad yta. När området i sydost är klart så får hamnen ett väldigt stort område och även enklare trafikföring från check-in till färjorna.
– Och att vi lyckades hålla igång färjetrafiken 24/7 trots att ett mudderverk låg på botten mitt i yttre vändbassängen.

Vad tar du med dig efter alla år när du slutar?
– Allt! Det jag ska göra sen är helt nytt för mig, men jag tar med mig mitt sunda förnuft, det måste man ha, annars kan det gå åt helsike. Jag tar också med mig kamratskapet som byggts upp under åren. Jag har fått många vänner som jag har på sociala medier, så det blir en digital vänskap framöver.

Berätta nu om ditt kommande äventyr!
– Den 17 juni lämnar jag Råå kl.10.00 efter att biskopen i Lund har välsignat både skepparen och båten ”The Swede”. Den 18 juni kommer jag till Trelleborg och jag har skojat med stuvarna att jag då behöver hjälp med trossarna vid ankomst. Den 19 juni avgår jag från Trelleborgs Hamn, ner till Kielkanalen, Holland, Frankrike, Portugal, Spanien och turnerar sen runt i Medelhavet. Jag kommer tillbringa mycket tid på Malta för där trivs jag. Mina barn kommer också och följer med några veckor. I slutet av december bär det iväg mot Dakar i Gambia och sedan Kap Verde öarna. Jag kommer vänta på passadvindarna i januari/februari 2022 och följa dem över Atlanten som beräknas ta 16 dagar. Därefter ser jag fram emot att besöka 22 öar i Västindien! Jag ska även hälsa på min son i Florida. Sen seglar jag till Panamakanalen, San Diego och därefter väntas 26 dagars segling över Stilla Havet till Hawaii. I januari 2023 beräknas jag runda Nya Zealands norra ö. I februari 2023 blir det Bali och juli 2023 Maldiverna. I oktober 2023 rundar jag Sydafrika. Målet är tillbaka till Malta igen 2024 dvs om tre år, sen vet jag inte, det är ju en plan. Faktorer kan spela in som hur jag mår och vilka folk jag träffar under resans gång.

Wow, detta låter ju helt otroligt spännande och exotiskt, när bestämde du dig för denna seglats?
– Låter säkert som en klyscha men det var en natt 2015, då hade jag drömt färdigt. Jag har alltid bott vid havet och jobbat på och vid havet så det har hela tiden känts självklart.

Hur förbereder man sig för en sådan här grej?
– Jag har studerat passadvindar och satellitkartor i flera år. Jag har planerar att besöka 945 platser i 104 länder. Totalt blir det 61 000 sjömil. Sedan har jag ju en båt som har extra vikt i kölen vilket gör den väldigt stabil för att bättre klara av sjön. Förra ägaren har varit jorden runt 2 gånger med båten.

Sista finputsningen innan sjösättning av ”The Swede”

Eftersom du är en social person, hur kommer du hantera de 26 dagarna helt ensam över Stilla Havet?
-Jag trivs ute på sjön där inget annat än vatten syns. Ser man helt plötsligt en båt i horisonten så blir det lite spännande. Tiden kommer nog att rulla på eftersom utkik ska hållas dygnet om. Musik, läsning och att skriva dagbok blir en stor del av tiden.

Vilken är den viktigaste saken som du tar med dig?
– Min kartplotter med sjökort blir svår att klara sig utan samt AIS (Automatic Identification System).  Om något skulle hända kan jag skicka en distress-signal via AIS:en och då kan de som är nära se min position. I stort sett alla båtar har idag digitala sjökort och en AIS vilket gör att man kan ”se” varandra.
– Och icke att förglömma, en flytväst med en säkerhetssele som jag har på mig ombord när jag är ute till sjöss.

Vad kommer du sakna mest hemma?
– Mina barn och nära och kära!

Vilket är det största hindret/faran på vägen?
– Dåligt väder eller att kollidera med flytande containrar på vägen över Atlanten.

Trelleborgs Hamn AB önskar vår gamla trotjänare Jim all lycka till!

Vill du följa Jim Leveau på hans resa? Följ ”the_global_swede” på Instagram! Positionen, för båten The Swede, kan följas på www.marinetraffic.com eller liknande ftg-sida.