Trafikverket och Trelleborgs Hamn överens om att öka de intermodala transporterna

Tisdagen den 17 september besökte Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana Trelleborgs Hamn, tillsammans med Anna Wildt-Persson, regional direktör södra regionen, och Magnus Gustavsson, utredare godstransporter. Syftet med mötet var att diskutera den kapacitetsökning som krävs för fortsatt hållbara intermodala transporter i Trelleborgs Hamn, där man kombinerar trafikslagen järnväg, sjö och väg.

Trelleborgs Hamn har haft en mycket stark ökning på den intermodala järnvägstrafiken de senaste åren och volymerna fortsätter att öka. Hamnens unika logistiska läge, där Europa möter Skandinavien, och med möjlighet att kombinera trafikslagen järnväg, sjö och väg, är en framgångsfaktor.

För att kunna hantera en kapacitetsökning av intermodala godsvolymer längre fram behöver Trelleborgs Hamn ha tillgång till en modern intermodal terminal och Trafikverket utreder nu möjligheten att förändra godsbangården.

Med en ny, modern intermodal terminal kan vi gå från att hantera 40 000 enheter till 150 000 enheter fram till 2033. Men jag tror inte det kommer stoppa vid det utan snarare kommer antalet trailers på järnväg som vi hanterar idag att sjudubblas fram till 2040. Det motsvarar närmare 300 000 lastbilar som vi kan avlasta från vägnätet. Godset kommer fortsätta att öka samtidigt som det råder brist på lastbilschaufförer, och då blir järnvägen nyckeln. Dessutom är det trångt på vägarna och menar vi allvar med miljön så är intermodala transporter det mest optimala, sa Jörgen Nilsson, vd i Trelleborgs Hamn, på mötet.

Trafikverket och Trelleborgs Hamn var båda eniga om att en överflyttning av gods till järnväg från väg är det starkaste bidraget för att nå klimatmålet.

Vi kan konstatera att både Roberto Maiorana, generaldirektör för Trafikverket och Jörgen Nilsson, vd för Trelleborgs Hamn var rörande överens om att få till stånd ett avtal avseende utveckling av den intermodala terminalen och godsbangården under 2025, med en överenskommelse om ett längre arrendeavtal. Området kan sedan successivt tas över av kontrakterad part under 2026 för att vara helt färdigbyggd av denna under 2027/2028.

På den intermodala terminalen från vänster: Ulf Sonesson , Landlord, Trelleborgs Hamn, Magnus Gustavsson, utredare godstransporter, Trafikverket, Anna Wildt-Persson, regional direktör södra regionen, Trafikverket, Jonas Bramsved, Business Manager, Trelleborgs Hamn, Roberto Maiorana, generaldirektör, Trafikverket, Jörgen Nilsson, vd, Trelleborgs Hamn samt Petronella Ljungh, kommunikationschef, Trelleborgs Hamn.


Trelleborgs Hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn. Roll-on/Roll-off syftar på att fordon och hjulförsett gods kan köras på och av fartyget.
 Hamnens är en av Sveriges fem corehamnar, utsedd som strategiskt viktig av EU och en viktig del av de europeiska transportkorridorerna. Trelleborgs Hamn är också Sveriges enda hamn med järnvägsfärjor i reguljär trafik. Hamnen hanterar en stor del av Sveriges import och export, och har därmed en viktig betydelse och roll för godstransporternas klimatomställning.

Utveckling av den intermodala terminalen är en av aktiviteterna i vårt EU-projekt ”Green FIT 2025” som har beviljats medfinansiering ur EU-kommissionens fond för ett sammanlänkat Europa.

The “Green FIT 2025” project includes works implemented during 2021-2024. The port builds two new large berths for next-generation Ro-Pax vessels and installs shore-side electricity connections. Also, it secures supply of clean energy for ships, port operations (and city hydrogen production) by installing two wind turbines. At the new berths, two wastewater reception facilities are deployed. A port wastewater treatment plant is constructed to allow for management of ship waste in an environmentally friendly manner. The port rail connections are reconstructed in a new layout, to ensure a faster handling of intermodal trains.