Reningsverk byggs i Trelleborgs Hamn

Trelleborgs Hamn tar vatten på allvar. Sedan tidigare har vi tre sedimenteringsbassänger i östra delen av hamnen som renar dagvattnet och just nu pågår byggnation av en ny reningsanläggning för spillvatten (avloppsvatten) i Östersjöns klimatsmartaste hamn.

Trelleborgs Hamn har sedan länge tagit emot fartygs spillvatten. Sedan juni 2021 inträdde ett totalförbud mot utsläpp av avloppsvatten i Östersjön och det är därför fler fartyg som lämnar detta i hamn. Idag leds detta spillvatten vidare till det kommunala avloppsreningsverket som tar hand om det och renar det. Ansvar är ett ledord för hamnens hållbarhetsarbete och Trelleborgs Hamn installerar därför en egen reningsanläggning i hamnen som kommer att rena spillvattnet i enlighet med bästa möjliga teknik. Allt spillvatten i den nya hamnen kommer att vara ansluten till reningsverket innan det pumpas vidare till Trelleborgs kommuns reningsverk.

Reningsverket är dimensionerat för 400 kubikmeter per dygn. Det innebär 146 000 kubikmeter per år vilket motsvarar hela 58 olympiska swimmingpooler!

Byggnationen av reningsanläggningen är i full gång och i veckan kom väggarna upp till reningsbassängen. Anläggningen är belägen i öster i nya hamnen mellan den intermodala terminalen och hamnens nya kontors- och servicebyggnad Waterfront. Under hösten 2023 kommer reningsverket att tas i drift.

Reningsverket är en av aktiviteterna i hamnens EU-projekt ”Green FIT 2025” som medfinansieras av EU.

”The “Green FIT 2025” project includes works implemented during 2021-2024. The port builds two new large berths for next-generation Ro-Pax vessels and installs shore-side electricity connections. Also, it secures supply of clean energy for ships, port operations (and city hydrogen production) by installing two wind turbines. At the new berths, two wastewater reception facilities are deployed. A port wastewater treatment plant is constructed to allow for management of ship waste in an environmentally friendly manner. The port rail connections are reconstructed in a new layout, to ensure a faster handling of intermodal trains.”