Demovisning av vätgaslok i Trelleborgs Hamn

Det händer mycket på vår intermodala terminal de här dagarna! Igår var det dags för ytterligare en demovisning, denna gång av vätgasloket SM42-6Dn. 

Trelleborgs Hamn, tillsammans med Väte Rail och Blue Supply Chains, bjöd in intressenter till en demonstration av PESA Bydgoszcz SA:s innovativa vätgaslok.

Trelleborgs Hamn deltar i Interreg-projektet Blue Supply Chains. Detta var en aktivitet i projektet som syftar till att minska koldioxidutsläppen i hamnverksamheten genom att främja elektrifiering, tillhandahålla alternativa bränslen och skapa gröna transportkedjor. 

Landlord Ulf Sonesson från Trelleborgs Hamn inledde eventet med att berätta om projektet och därefter höll Maciej Grześkowiak från den polska tillverkaren PESA en presentation om vätgasloket. Därefter åkte samtliga gäster ut till den intermodala terminalen där de fick provåka det tystgående vätgasloket.

Vätgasloket är det första av totalt 25 beställda lok som ska ersätta äldre diesellok i den svenska godstrafiken. Bolaget Väte Rail, som är en av tågoperatörerna och sköter rangeringen i Trelleborgs Hamn, planerar att fasa ut samtliga av deras 20 dieseldrivna lok för att kunna bli helt koldioxidneutrala till 2030.

Vätgasdrivna motorer är framtiden för hållbar järnvägsdrift. Med sin avancerade bränslecellsteknik erbjuder detta lok en kraftfull och miljövänlig lösning för effektiv rangering och godstransporter i hamnar, depåer och terminaler. Loket drivs av två vätgasbränsleceller med en effekt på 85 kW vardera. Påfyllning tar cirka 30 minuter vilket säkerställer minimalt driftstopp och maximal produktivitet.