Grundläggningsarbetet har nu påbörjats för Trelleborgs Hamns två nya vindkraftverk på den 500 meter långa handelskajen.
Det är det tyska vindkraftsbolaget ENERCON ska bygga vindkraftverken, men det är Skanska som utför grundläggningsarbetet. Grundläggningen innefattar bland annat ett djup på 2,5 meter och 20 meter i diameter. Vindkraftverken kommer vara 120 meter höga upp till vingspetsen.
I början av oktober 2024 planeras vindkraftverken levereras till hamnen. De beräknas stå klara till årsskiftet 2024/2025.
Vindkraftverken kommer att producera cirka 15 miljoner kWh per år. Med etableringen av egna vindkraftverk kommer hamnen vara självförsörjande på egenproducerad energi, som ska klara hamnens kommande energibehov, bland annat för elanslutning av fartyg. Trelleborgs Hamn är inte bara Skandinaviens största RoRo-hamn för rullande trafik utan har även som mål att vara Europas mest hållbara RoRo-hamn. Ambitionen är att nå nettonollutsläpp till 2040. Nyckeln till att minska hamnens utsläpp är att erbjuda rätt förutsättningar för våra kunder att minska sina utsläpp och säkra tillgång till klimatvänliga drivmedel såsom exempelvis grön vätgas samt laddinfrastruktur med grön el. Från 2030 väntas också krav på att samtliga fartyg som anlägger hamnen ska anslutas till landel, vilket kommer att innebära en betydligt högre energiförbrukning.
Vindkraftverken är en av aktiviteterna i hamnens EU-projekt ”Green FIT 2025” som medfinansieras av EU.
The “Green FIT 2025” project includes works implemented during 2021-2024. The port builds two new large berths for next-generation Ro-Pax vessels and installs shore-side electricity connections. Also, it secures supply of clean energy for ships, port operations (and city hydrogen production) by installing two wind turbines. At the new berths, two wastewater reception facilities are deployed. A port wastewater treatment plant is constructed to allow for management of ship waste in an environmentally friendly manner. The port rail connections are reconstructed in a new layout, to ensure a faster handling of intermodal trains.