Petronella – Kommunikationschef

Vad är din roll i hamnen?
Som kommunikationschef i hamnen är min roll att stärka varumärket Trelleborgs Hamn och kommunicera om vår verksamhet i Skandinaviens största RoRo-hamn. Det handlar både om vad som är aktuellt i dagsläget och våra framtida utvecklingsplaner. Exempel på målgrupper som hamnen kommunicerar med är givetvis våra egna medarbetare, men även kunder, kundernas kunder, kommuninvånare, politiker, myndigheter, skolungdomar, arbetssökande, media, internationella intressenter, med flera. För att nå dessa olika grupper använder vi olika kommunikationskanaler t ex webbplats, intranät, film, sociala medier, pressmeddelanden, intervjuer, guidade visningar, föredrag och events.

Vad är det bästa med att jobba i Trelleborgs Hamn?
Det är fantastiskt roligt att jobba i ett bolag med höga ambitioner och en hög utvecklingstakt och att få vara med att sätta Trelleborg på kartan. Det finns alltid något att förmedla! Jag gillar att mitt arbete är väldigt varierat, kreativt och socialt. Tjänsten innebär en oerhörd mångsidighet då den berör frågor inom både sjöfart, infrastruktur, transport, logistik, hållbarhet, etc. I likhet med hamnutvecklingen, som präglas av stora förändringar, är kommunikation ett område i ständig utveckling. Det finns alltid nya saker att ta tag i och det gäller att ligga steget före, vilket är både utmanande och kul! För att försöka förstå vår hamnverksamhet som både är bred och komplex och kunna förmedla det vidare, är det viktigt att vara öppen, lyhörd och nyfiken. Jag gillar också utmaningen i att hitta rätt tonalitet för att kunna möta våra många olika målgrupper.

Vad har du för bakgrund?
Jag har utbildning i Medie- och Kommunikationsvetenskap. Därefter har jag haft flera olika roller inom kommunikation och marknad, främst inom teknikkonsultbranschen.